فصلنامه (( چراغ اندیشه )) دانشگاه علمی کاربردی شهرداری ورامین ” پاییز 1395

فصلنامه فرهنگی مذهبی (( چراغ اندیشه )) فعالیت خود را در سال ۱۳۹۳ آغاز نموده است .

این فصلنامه به همت  معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی شهرداری ورامین با هدف انتشار مطالب و اخبار فرهنگی، مذهبی و با عناوین ” مهدویت ، عفاف و حجاب ، احادیث ، کلام بزرگان ، موفقیت های علمی و فرهنگی دانشگاه ، معرفی آثار نخبگان و…  ” تدوین و در اختیار اساتید و دانشجویان دانشگاهی قرار می گیرد .

**به نام خداوند جان و خرد**

**فصلنامه  چراغ اندیشه **

سال سوّم شماره یازدهم  پاییز 95 (سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل)

*فهرست محتوای نشریه :

1-پوستر نماز

2-فلسفۀ عزاداری

3- امر به معروف و نهی از منکر

4- اقتصاد مقاومتی نیاز دیروز و امروز

5- تشیع انگلیسی در کلام امام خامنه ای مدظله العالی

6- نوشتاری از آیه الله العظمی صافی

7 – بوی محرّم ( شعر )

8 – ویژه نامه دفاع مقدس

9-معرفی کتاب (گنجینه دانشمندان)

10 – سلام بر شهیدان

11 – اخبار فرهنگی دانشگاه (( برگزیدگان مسابقات فرهنگی ؛ حضور دانشگاهیان ، مصاحبه سرپرست دانشگاه ، تمدید درخواست وام شهریه ، ثبت نام مراسم ازدواج دانشجویی ، گزارش سه ماهه دوّم فعالیتهای فرهنگی

12- مسابقه فرهنگی ( معارف اسلامی )

-پوستر نماز

%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ae%d8%a7%d9%85%d9%86%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%af%d8%b8%d9%84%d9%87-%d8%a7

-فلسفه عزاداری محرّم حسینی

مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام آثار و فواید بسیاری برای انسان و جوامع اسلامی دارد که اهم آنها عبارتند از انسان سازی ، جامعه سازی ، انتقال دهندۀ فرهنگ شیعی به نسل بعد ، تقویت محبت و دوستی

photo_2016-10-21_00-58-28

الف – انسان سازی : از آنجا که در فرهنگ شیعی ، عزاداری باید از روی معرفت و شناخت باشد ، هم دردی با آن عزیزان ، در واقع یادآوری فضایل ، مناقب و آرمان های آنان بوده و بدین شکل ، آدمی را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق می دهد . فردی که با معرفت در مجالس عزاداری شرکت می کند ، شعور و شور ، شناخت و عاطفه را در هم می آمیزد و در پرتو آن ، انگیزه ای قوی در او پدیدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزاداری مانند محبّی می شود که فعّال و شتابان به دنبال پیاده کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است  .

ب – جامعه سازی : به طور طبیعی هنگامی که مجلس عزاداری موجب انسان سازی گشت ، تغییر درونی انسان به عرصه جامعه نیز کشیده می شود و آدمی می ک.شد تا آرمانهای اهل بیت علیهم السلام را در جامعه حکم فرما کند . به بیان دیگر ، عزاداری بر اهل بیت علیهم السلام در واقع با یک واسطه زمینه را برای حفظ آرمانهای آنان و پیاده کردن آنها فراهم می سازد . به همین دلیل می توان گفت : یکی از حکمت های عزاداری ، ساختن جامعه بر اساس الگوی ارائه شده از سوی اسلام است .

  ج– انتقال دهنده فرهنگ شیعی به نسل بعد : کسی نمی تواند منکر این حقیقت شود که نسل جدید در سنین کودکی در مجالس عزاداری با فرهنگ اهل بیت علیهم السلام آشنا می شوند . به راستی عزاداری و مجالس تعزیه یکی از عناصر و عوامل برجسته ای است تا آموزه های نظری و عملی امامان راستین به نسل های آینده منتقل شود . مراسم عزاداری به دلیل قالب و محتوا ، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل بیت علیهم السلام است .

  د-  قرآن و روایات ، دوستی خاندان رسول اکرم صلی الله علیه و آله را بر مسلمانان واجب کرده است . روشن است که دوستی لوازمی دارد و محبّ صادق ، کسی است که شرط دوستی را به جا آورد . یکی از مهم ترین لوازم دوستی ، هم دردی و هم دلی با دوستان در مواقع سوگ یا شادی آنان است ، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در روایتی می فرماید : شیعه و پیروان ما در شادی و حزن ما شریکند .

 امام صادق علیه السلام می فرماید : شیعیان ما پاره ای از خود ما بوده و از زیادی گل ما خلق شده اند ، آنچه که ما را بد حال یا خوشحال می سازد ، آنان را بدحال و خوشحال می گرداند .

این وظیفۀ عقلانی و شرعی ایجاب می کند که در ایام عزاداری اهل بیت ، حزن و اندوه خود را به «زبان حال» یعنی با اشک ، آه و ناله و زاری ، و از نظر خوراک ، با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم زده و از نظر پوشاک ، با پوشیدن لباسی که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف ، حکایت گر اندوه و ناراحتی است ، آشکار سازیم .السلام علی الحسین  و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین  .                             ……………………………………

امر به معروف و نهی از منکر

%d8%ad%d8%b3%d9%86-%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a2%d9%85%d9%84%db%8c

امر به معروف و نهی از منکر از احکام عملی مسلمانان و به نظر شیعیان از فروع دین اسلام است. امر به معروف یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام آنچه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب در نظر گرفته می‌شود و نهی از منکر یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام ندادن آنچه به از نظر عقل یا شرع اسلام بد در نظر گرفته می‌شود. این توصیه گفتاری است و شامل جرح نمی‌شود.

در احکام دین، به تمام واجبات و مستحبات معروف و به تمام محرمات و مکروهات منکر گفته می‌شود . بنابراین واداشتن افراد جامعه به انجام کارهای واجب و مستحب امر به معروف و بازداشتن آنها از کارهای حرام و مکروه نهی از منکر است.

امر به معروف و نهی از منکر، واجب کفایی است که اگر افرادی – به قدر کفایت – به انجام آن اقدام کنند ، از دیگران ساقط می‌شود؛ و اگر همه افراد آن را ترک کرده باشند، چنانچه شرایط آن موجود باشد، همه آنها ترک واجب کرده‌اند.

تعریف معروف و منکر

امر به معروف و نهی از منکر با وجود برخی شرایط واجب می‌باشد و در صورت نبود آن شرایط تکلیف ساقط می‌شود و آن‌ها عبارتند از:

کسی که امر یا نهی می‌کند، بداند آنچه را که دیگری انجام می‌دهد حرام است و آنچه را ترک کرده، واجب است ، پس هرکس نمی‌داند این عمل که او انجام می‌دهد جلوگیری واجب نیست. بنابر فتوای آیت الله امام خامنه‌ای آمر به معروف و نهی کننده از منکر باید عالم به معروف و منکر باشد و همچنین بداند که فاعل منکر عمدأ و بدون عذر شرعی مرتکب آن می‌شود.

  1. آنکه در امر به معروف یا نهی از منکر مفسده‌ای وجود نداشته باشد یا ضرری متوجه کسی نشود، مثلاً باعث نشود که آبروی شخص مسلمان ریخته شود یا ضرر مالی یا جانی به کسی برسد.
  2. احتمال بدهد که امر به معروف یا نهی از منکر اثر کند. پس اگر یقین به عدم اثر آن دارد، واجب نیست. بنابر فتوای آیت الله امام خامنه‌ای زمانی امر به معروف و نهی از منکر واجب می‌شود که احتمال تأثیر امر به معروف و نهی از منکر در مورد آن شخص داده شود، و ضرری برای خود او نداشته باشد، و در این مورد باید تناسب بین ضرر احتمالی واهمیت معروفی که به آن امر می‌نماید و یا منکری که از آن نهی می‌کند، ملاحظه نماید، در غیر این صورت، امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب نیست.
  3. خود شخص آمر به معروف یا ناهی از منکر، آن معروف را ترک نکرده یا فاعل به آن منکر نباشد. مصداق مثل معروف که رطب خورده ، منع رطب ، کی تواند کند .

امر به معروف و نهی از منکر در قرآن

و لتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون؛ و باید از میان شما گروهی مردم را به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وا دارند و از زشتی باز دارند و آنان همان رستگارانند. (سوره آل عمران آیه ۱۰۴)

کنتم خیر امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون باللَّه

شما بهترین امتی هستید که برای مردم پایدار شده‌اید به کار پسندیده فرمان می‌دهید و از کار ناپسند باز می‌دارید و به خدا ایمان دارید. (سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۰)

والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر

و مردان و زنان با ایمان، دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وا می‌دارند و از کارهای ناپسند باز می‌دارند. (سوره توبه آیه ۷۱)

امر به معروف و نهی از منکر در سخنان امام علی علیه السلام

امام علی بن ابی‌طالب   علیه السلام  : پایندگی شریعت به امر به معروف و نهی از منکر و برپاداشتن حدود است.[۱۰]

امام علی بن ابی‌طالب علیه السلام  : نفرین خدا بر کسانی که به خوبی فرمان می‌دهند و خود آن را فرو می‌گذارند و بر کسانی که از زشتی باز می‌دارند و خود مرتکب آن می‌شوند.

امام علی بن ابی‌طالب علیه السلام  : کسی که در برابر منکر با دل و دست و زبان خویش اعتراض نکند، او مرده‌ای است در میان زندگان.

امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به این جهت توجه ویژه و تأکید و تصریح گشته است. «در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه‌ای است همگانی و متفاوت بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت، شرائط و حدود و کیفیت آن را قانون تعیین می‌کند». (والمومنون بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر). با توجه به اصل هفتم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، لازم است که نظام اسلامی باید وزارتخانه، سازمان، مرکز وگروهی را با هر نام مناسب تشکیل دهد که وظیفه این گروه، همان اجرای صحیح قانون زندگی ساز امر به معروف و نهی از منکر باشد که خود پشتوانه‌ای محکم برای قدرتمندی نظام و برای حفظ مصالح آحاد مردم و جامعه انسانی اسلامی است. خدای متعال، پس از آن که دستور می‌فرماید بر این که برادری واتحاد در پرتو توحید را مستحکم سازید و همواره از تفرق و پراکندگی دوری جوئید وبا این که قبلاً متفرق و دشمنان یکدیگر بودید، امروز با نعمت اسلام قدر نعمت اخوت را بدانید می‌افزاید: (ولتکن منکم آمه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر واولئک هم المفلحون). «و باید از میان شما گروهی و امتی باشند که به خیر و نیکی دعوت نمایند، وامر به معروف و نهی از منکر کنند و اینان همان رستگارانند».

البته این هیچ مجوّز آن نیست که کسانی به بهانه این‌که اطمینانشان سلب شده، قانون‌شکنی کنند . قانون‌شکنی جرم است. تخلّف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هر چیزی که به نظر انسان منکر می‌آید – بدون اجازه حکومت – خودش یک جرم است.

امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه حضرت روح الله امام  خمینی (ره)

-امر به معروف و نهی از منکر بر همۀ ملت واجب است .

– سفارش به حق ، که امر به معروف او نهی از منکر است بر همۀ مسلمین واجب است

 – البته این هیچ مجوّز آن نیست که کسانی به بهانه این‌که اطمینانشان سلب شده، قانون‌شکنی کنند. قانون‌شکنی جرم است. تخلّف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هر چیزی که به نظر انسان منکر می‌آید – بدون اجازه حکومت – خودش یک جرم است.

− امام خمینی به این وظیفه همگانی که نظارت غیر رسمی محسوب می شود اشاره و می گوید: «امر به معروف و نهي از منكر دو اصلي است در اسلام كه همه چيز را مي‌خواهد اصلاح كند. يعني با اين دو اصل مي‌خواهد تمام قشرهاي مسلمين را اصلاح بكند، به همه مأموريت داده، به همه، به تمام افراد زير پرچم مأموريت داده كه بايد وادار كنيد همه را به كارهاي صحيح و جلوگيري كنيد از كارهاي فاسد»

− شما و ما موظفیم که هم در تمام اموری که مربوط  به دستگاههای اجرایی است امر به معروف کنیم و اگر اشخاصی پیدا می شوند که خلاف می کنند معرفی کنیم به مقاماتی که برای جلوگیری مهیب هستند و مشکلات را هم تحمل کنیم  .

امر به معروف و نهی از دیدگاه استاد شهید آیه الله مرتضی مطهری

شهید مرتضی مطهری نیز امر به معروف و نهی از منکر را وسیله ای برای پیشبرد اهداف اسلامی ترجمه کرده و می آورد: «… تمام هدف های مثبت اسلامی داخل در معروف و تمام هدف های منفی اسلامی داخل در منکر است، و گرچه در امر به معروف و نهی از منکر تعبیر امر و نهی هست ولی با توجه به قرائنی …، مقصود از آن تنها امر و نهی لفظی نیست، بلکه مقصود استفاده کردن از هر وسیله مشروع برای پیشبرد هدف های اسلامی است. پس اگر بخواهیم روح امر به معروف و نهی از منکر را با ترجمه و تعبیر فارسی خودمان بیان کنیم باید بگوییم: لزوم استفاده از هر وسیله مشروع برای پیشبرد اهداف اسلامی.»

امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام سید علی خامنه‌ای مدظله العالی

− آیت‌الله خامنه‌ای مد ظله العالی در مورد شرایط نهی از منکر تصریح می‌کند:

البته اين هيچ مجوّز آن نيست كه كسانى به بهانه اين‌كه اطمينانشان سلب شده، قانون‌شكنى كنند. قانون‌شكنى جرم است. تخلّف از قانون و خروج از مدار قانونى براى مقابله با هر چيزى كه به نظر انسان منكر مى‌آيد – بدون اجازه حكومت – خودش يك جرم است؛ مگر نهى از منكر زبانى، كه بارها گفتيم نهى از منكر زبانى جايز و واجب و وظيفه همه است و در هيچ شرايطى هم ساقط نمى‌شود؛ اما آن‌جايى كه نوبت اجرا و عمل برسد، همه بايد طبق قوانين عمل كنند. هيچ چيزى مجوّز اين نيست كه بگويند چون نيروى انتظامى و قوّه قضايّيه عمل نكردند، خودمان وارد ميدان شديم؛ نخير، آن روزى كه لازم باشد مردم براى حادثه‌اى خودشان وارد عمل شوند، رهبرى صريحاً به آنها خواهد گفت .

-اقتصاد مقاومتی نیاز دیروز و امروز جامعه اسلامی  

%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%aa%db%8c

اقتصاد در آموزه های وحیانی اسلام به عنوان زیر بنا یا رو بنا مطرح نیست ؛ زیرا انسان در جهان مادی ، دارای نیازهای متضاد و متقابل دوگانه ای است که نمی توان هیچ یک را کم اهمیت تر از آن دیگری دانست . انسان ترکیبی از روان وتن است ؛ از نظر آموزه های اسلامی ، انسان به عنوان یک مرکب از روح و جسم لازم است تا به هر دو نیازهای معنوی و مادی خود پاسخ دهد و هر گونه نادیده گرفتن و عدم پاسخگویی به این نیازها موجب می شود تا انسان مسیر کمال و تعالی خود را نتواند بپیماید . قرار گرفتن روح و جان در تن و ماده موجب شده تا نیازهای مادی نخستین دغدغه آدمی شود .

 همچنین اسلام به گرایش فطری و غریزی بشر به اجتماع توجه دارد ؛ زیرا به دلایل چندی نمی تواند به تنهایی زندگی کند از جمله نیازهای عاطفی و احساسی انسان از یک سو و نیازهای جسمی و جنسی از سوی دیگر او را به سوی دیگری می گشاند تا اجتماعی را شکل بخشد . این جاست که می توان مسئله اقتصاد را به عنوان یک مؤلفه اصلی در تحقق اجتماع مد نظر قرار داد ؛ زیرا انسانها ، برای این اجتماع را شکل می دهند تا بتوانند از طریق آن به نخستین آموزه های قرآنی در تبیین و توصیف جامعه پردازند .  اقتصاد به عنوان قوام و ستون برپا دارندۀ اجتماع انسانی معرفی شده است .  از آنجایی که هدف از امت سازی از سوی خداوند و پیامبر (ص) ارایه یک سبک زندگی با الگو ی برتر است تا همه نیازهای معنوی و مادی بشر درآن جامعه پاسخ داده شود ، بنابراین جامعه اسلامی ، جامعه ای است که به نیازهای اقتصادی افراد به درستی پاسخ داده می شود . اما همان اندازه که اقتصاد مایه قوام جامعه است ، چشم اسفندیار و پاشنه اشیل جامعه نیز است . به این معنا که جامعه از سوی این بخش همواره در معرض خطر انقراض و نابودی است ؛ زیرا اگر جامعه ای نتواند به این هدف اصلی اجتماع پاسخ دهد ، از درون دچار فروپاشی می شود . چرا که ، دشمنان هر جامعه بر آن هستند تا با ضربه زدن به  اقتصاد ، ستون فقرات جامعه را بشکنند و آن را متلاشی و نابود سازند .

اقتصاد مقاومتی به جامعه اسلامی کمک می کند تا ضمن تامین یکی از مهم ترین مؤلفه های جامعه یعنی آسایش و اقتصاد ، اجازه ندهد تا دشمن از این چشم اسفندیار و نقطه ضعف جامعه استفاده کرده و با تیرهای زهرآگین تحریم و فشار ، جامعه را فلج کند ؛ زیرا اقتصاد مقاومتی جامعه را چنان مصون می دارد که این نقطه ضعف به یک نقطه تحرک و پرش برای جامعه مطرح شده و جامعه اسلامی را به عنوان یک الگوی برتر به جهانیان معرفی نماید ؛ و حتی توده های مردمی جهان هم که جز دنیا هدفی ندارند به این نتیجه و باور می رسند که این سبک زندگی اسلامی را در پیش گیرند

اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی است که بر منابع انسانی و مالی و مادی داخلی جامعه تکیه کرده است و با عناصری از خلاقیت ، باور و اعتماد ، همه نیازهای خود را تولید و تامین می کند و مستقل و خودکفا از دیگران به راه رشد و شکوفایی خود ادامه می دهد ، و این امکان را به جامعه اسلامی می دهد تا همه فشارهای سلطه گران و مستکبران را تحمل کرده و آنها را پس زند .  (اقامه 63)

 نتیجه : اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد خودکفا ، مولّد ، مستقل و شکوفایی که در برابر همه فشارها می تواند مقاومت کند و ستون های جامعه را به استواری محافظت نماید. ، مهمترین مؤلفه ها و شاخصه های اقتصاد مقاومتی خودباوری و اعتماد جامعه است ، و تا زمانی که جامعه از نظر فکری و فرهنگی به این مرحله از رشد و بالندگی نرسد (که ما می توانیم ) هرگز نمی تواند چنین اقتصادی را شکل بخشد . …………………………………………………………………………………………………….

امام حسین علیه السلام : با تلاش و جدّیت در به نتیجه رساندن کارها عزّت و افتخار را برای خودتان به ارمغان بیاورید و با اهمال کاری خود را در معرض سرزنش ها قرار ندهید.   ………………………………………………………………………………………………………………………………………

-تشیع انگلیسی در کلام امام خامنه ای مدظله العالی 

حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم بیست و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی

حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم بیست و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی

یک عدّه‌ای خیال می کنند اثبات تشیّع به این است که انسان به بزرگان مورد اعتقاد اهل سنّت و دیگران بنا کند مدام بد و بیراه گفتن ؛ نه ، این خلاف سیره‌ی ائمّه است. اینکه شما می‌بینید رادیوها یا تلویزیون‌هایی در دنیای اسلام به وجود می‌آید که کار آنها این است که به‌ عنوان شیعه و به نام شیعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقیّه‌ی فِرق اسلامی بدگویی کنند ، این معلوم است که بودجه‌اش بودجه‌ی خزانه‌داری انگلیس است ؛ این بودجه‌اش بودجه‌ی انگلیس [است‌]، این شیعه‌ی انگلیسی است. هیچ‌کس خیال نکند که گسترش شیعه و اعتقاد تشیّع و استحکام ایمان شیعی به این بد و بیراه گفتن و به این[طرز] حرف زدن است؛ نخیر؛ اینها عکس عمل میکند. وقتی شما بد و بیراه گفتید ، دُور او یک حصاری کشیده می شود از عصبانیّت، از احساسات ، و دیگر حرف حق هم برایش قابل تحمّل نیست. ما حرف حسابی خیلی داریم، حرف منطقی خیلی داریم، حرفهایی که هرکسی که صاحب فکر است اگر بشنود، آنها را قبول میکند، خیلی‌ [از این حرفها] داریم؛ بگذارید این حرفها شنیده بشود، بگذارید این حرفها امکان نفوذ در دلهای طرف مقابل را پیدا کند . وقتی شما فحش دادی، وقتی بد و بیراه گفتی، یک سدّی کشیده می شود و این حرف اصلاً شنیده نمی شود، گوش نمی کنند ؛ آن‌وقت گروه‌های خبیث و وابسته و مزدور و پول‌بگیر از آمریکا و سیا و اینتلیجنس‌سرویس -مثل داعش و جبهةالنّصره و امثال اینها – با استفاده‌ی از یک مشت آدمهای عامیِ نادانِ غافل ، این اوضاع را به راه می‌اندازند که ملاحظه کردید در عراق و در سوریه و در جاهای دیگر به راه انداختند ؛ این کارِ دشمن است . دشمن ، منتظر فرصت است ؛ دشمن از هر فرصتی استفاده می کند . ما حرف حق داریم ، حرف منطقی داریم ، حرف محکم داریم ). بیانات امام خامنه ای مد ظله العالی در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر)

-آیت الله العظمی صافی دامت برکاته:

13941203-15

*امام حسین (علیه السلام) بر بیماری های فکری عصر خود خط بطلان کشید .

 *حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در سلسله نوشتار‌های خود درباره قیام و نهضت حضرت سید الشهدا (علیه السلام) تصریح کردند : فشار حكومتي كه خودسرانه و خود خواهانه روي كار آمده باشد ، اگر چه نرمش و اعتدال هم داشته باشد ، بر وجدان يك مسلمان حقيقي و انسان فهميده و متمدن واقعي ، فوق العاده سنگين است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نوشتند: اثر جهاد حسين ‎عليه السّلام در صفحه تاريخ جاويدان ماند، و همواره نيرو بخش اصلاح طلبان، و مجاهدان راه حقّ و حاميان خير و عدالت است.

قيام آن حضرت، مبارزه با ظلم و ستم و كفر و باطل بود كه در آن زمان از گريبان يزيد سر برون كرده بود. مبارزه با افكار و نقشه‎ها و آراء، و مفاسدي بود كه از جانب او حيات ملّت  اسلام را تهديد مي‎كرد.

از جمله درس هاي عالي و سودمند كه هر شيعه و آزادي خواه حق پرست، و هر آرزومند تحقّق رسالت جهاني اسلام، از واقعه كربلا بايد بياموزد، اين است كه بداند حكومت اسلامی حکومتی باید باشد كه در تمام نواحي، نمايشگر عدالت اسلامي و مجري تعاليم و احكام قرآن باشد.

يكي از بيماري هاي خطرناك فكري كه پس از رحلت پيغمبر اكرم ‎صلّي‎الله عليه و آله اجتماع مسلمانان به آن گرفتار شد اين بود كه بسياري از مردم در برابر عمل انجام شده- هرچند موافق با خير و مصلحت و نظامات و تعاليم شرعيه نبود- تسليم مي‎شدند و هر حكومتي را كه روي كار مي‎آمد واجب الاطاعه، و بيعت با آن را لازم الوفا مي‎دانستند.

اين روش باعث مي‎شد كه هر كس مي‎توانست با يك جهش ناگهاني يا اغفال مردم وضعي را ايجاد و سياستي را اجرا كند و بر مركب مراد سوار شده و بي معارض و مزاحمي، مستبدانه بر جامعه حكومت كند، بنابراين در روي كار آمدن زمامداران جز زور و قدرت نظام و ترتيبي در كار نبود.

در عصر جاهليت و قبل از طلوع كوكب رخشنده اسلام و در بعضي از جوامع عقب مانده، بلكه در جوامع به اصطلاح مترقّي هم كم و بيش اين روش بوده و هست كه هر كس بر جامعه مسلّط شود براي اطاعت از او دليلي جز غلبه و قدرت او مطالبه نمي‎شود.

امّا در جامعه اسلامي كه بر اساس عالي ترين نظامات آسماني به وجود آمده، پيدايش اين فكر، بسيار عجيب است، زيرا علاوه بر اين كه حكومت ها نمي‎توانند جامعه را به سوي هدفي كه اسلام نشان مي‎دهد رهبري كنند، موجب اتهام و سوء تفاهم بيگانگان نسبت به تعاليم سياسي و اجتماعي اسلام مي‎گردند.

فشار حكومتي كه خودسرانه و خود خواهانه روي كار آمده باشد اگر چه نرمش و اعتدال هم داشته باشد، بر وجدان يك مسلمان حقيقي و انسان فهميده و متمدن واقعي، فوق العاده سنگين است، و تحقير و توهيني كه به شخصيت ملت ها از اين راه مي‎شود، براي كساني كه درك انساني دارند به سختي قابل تحمّل مي‎باشد.

طرفداران اين روش كه بيشتر مردماني مغرض و جيره‎خوار يا ضعيف امثال عبدالله بن عمر([1]) مي‎باشند عذرشان اين است كه مخالفت با حكومت موجب تفرقه و به هم خوردن نظم و چه بسا كه سبب فتنه و خون ريزي شود؛ گاهي هم به رواياتي كه راجع به اطاعت از امرا است تمسّك مي‎جويند؛ لذا در برابر جنايات و انحرافات سكوت ورزيده و خاموشي را اولي مي‎شمارند !

طرفداران زمامداران غاصب و دستگاه تبليغاتي آنها هم براي خاموش كردن مخالفان و اغفال جامعه و تحكيم قدرت خود، مصلحان و نصيحت كنندگان را به فتنه‎انگيزي، اخلال گري، به هم زدن نظم و ايجاد تفرقه، متهم مي‎نمايند.

معلوم است كه مردمان ضعيف و راحت طلب، و كساني كه به مال و جان خود بيش از مصالح عامّه و دين و شرف علاقه دارند، با اين عذرها زود تسليم شده و از خود رفع مسئوليت مي‎نمايند.

در اثر اين وضع، دست ستمكاران باز گذاشته مي‎شود و كسي از آنها مؤاخذه و بازخواستي نمي‎كند و وجوب اطاعت از يزيد و حجاج و وليد، مثل وجوب اطاعت يك زمامدار عادل و صالح مي‎شود، و قيام بر او را خروج از طاعت و جماعت مي‎شمارند.

اين حكمي كه به دروغ و ناداني به اسلام نسبت دادند، زمامداران ستمگر را مطمئن مي‎ساخت كه مستبدانه هر ظلمي خواستند مرتكب شوند و معترضين را به عنوان خروج از جماعت مسلمين تحت تعقيب قرار داده و به زندان يا قتل محكوم سازند.

بديهي است برحسب آيات و رواياتي، اطاعت زمامداران، واجب و مخالفت با آنها حرام است؛ ولي مقصود از اين آيات و روايات زمامداران و صاحب منصبان حكومت اسلامي است كه نظامي را كه اسلام به آن دعوت كرده اجرا سازند، و هدف هاي اسلام را تحقّق داده و مظهر عدالت اسلام باشند.

چگونه مي‎شود اطاعت از حكومت هائي مثل حكومت يزيد، و سائر ستم كيشان تاريخ واجب باشد؟

اگر تازيانه ظلم در كشوري به بدن مظلومي برسد، تمام اهل آن مملكت كه به نحوي از انحاء، آن حكومت را ياري مي‎كنند مسؤولند؛ «اَلظّالِمُ وَ المُعينُ لَهُ، وَ الرّاضي بِهِ شُرَكاءٌ ثَلاثٌ»([2])

در منطق اسلام و در مكتب انبياء قيام به حق و امر به معروف و اندرز به زمامداران و دعوت به خير و اصلاح، فتنه‎انگيزي و اخلال به نظم نيست، بلكه عين نظم است.

نظمي كه بر اساس باطل و ستم و تجاوز به حقوق ضعفاء و خفه كردن جامعه به وجود آمده، هرچه زودتر به هم بخورد بهتر است.

نظمي كه يك طبقه را حاكم و طبقه ديگر را محكوم و ذليل، يك طبقه را صاحب ثروت و تجملات فراوان و يك طبقه را گرسنه و برهنه و محروم ساخته باشد، عين بي نظمي است.

نظمي كه در اثر آن يزيد و ابن زياد و شمر وحجاج مصادر امور باشند، و نيكان و شايستگان تحت شكنجه و آزار باشند، فتنه و بي نظمي است و قيام براي به هم زدن آن قيام براي برقراري نظم واقعي است.

«وَ قاتِلُوهُمْ حَتّي لا تَكُونَ فِتْنهٌ وَ يَكُونَ الدّينُ للهِ؛ و با كافران جهاد كنيد تا فتنه و فساد از روي زمين برطرف شود و دين و اطاعت براي خدا باشد.» ([3])

به مقتضاي اين آيه، تمام نظام ها شرّ و فتنه است، مگر نظامات و مقررات خدائي. تمام حكومت ها بي‎نظمي و فتنه و گرفتاري براي بشر است مگر حكومت اسلامي.

اگر نظمي كه بني اميه با كشتار عام مدينه و ظلم و جور و هتك مقدّسات به وجود آوردند، نظم باشد، پس نظم نمرود و فرعون و چنگيز و ديگر زورگويان تاريخ، و امنيت و انتظامي كه آنها در سايه سركوبي جامعه برقرار كردند نيز نظم بوده است. پس با اين حساب بسيار غلط، حضرت ابراهيم و حضرت موسي و بلكه تمام انبيا و مردان اصلاح طلب، اخلالگر بوده‎اند!

اين فكر كه اطاعت از هر زمامدار شرعاً واجب است به قدري سخيف و باطل است كه انسان تعجب مي‎كند چگونه بر افرادي كه طرفدار آن شده‎اند پنهان مانده است.

حسين ‎عليه السّلام با اين فكر غلط و خطرناك نيز مبارزه كرد و مردم را از اين اشتباه كه حكومت هايي، مانند حكومت بني‎اميه و يزيد، واجب الاطاعه‎اند، بيرون آورد، و فهماند كه نه فقط اطاعت از آنها واجب نيست ، بلكه كوشش براي برانداختن آنها و تأسيس حكومت تمام اسلامي، لازم و واجب است.

پس از قيام سيد الشهداء ‎عليه السّلام معلوم شد: آن حكومتي كه واجب الاطاعه است و بايد مسلمانان آن را تقويت و پشتيباني نمايند، حكومتي است كه در تمام نواحي، نمايشگر عدالت اسلامي و مجري تعاليم و احكام قرآن باشد.

 [1] ـ گويند وقتي حجاج مكه معظمه را گرفت، و ابن زبير را به دار زد، عبدالله بن عمر نزد او آمد، گفت: دستت را بده تا با تو براي عبدالملك بيعت كنم، پيغمبر ـ‎صلّي‎الله عليه و آله وسلّم‎ـ فرمود: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» حجاج پايش را دراز كرد و گفت: «پايم را بگير! زيرا دستم مشغول است». ابن عمر گفت: آيا مرا مسخره مي‎كني؟ حجاج گفت: اي احمق بني عدي! تو با علي بيعت نكردي و امروز مي‎گوئي «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» مگر علي امام زمان تو نبود؟ به خدا سوگند تو براي فرموده پيغمبر نيامدي، بلكه از بيم اين درخت كه ابن زبير به آن به دار كشيده شده است آمدي (الكني و الالقاب، ج 1، ص 357).

[2] ـ ستمكار و كسي كه او را ياري مي‎كند و شخصي كه به ظلم راضي مي‎شود هر سه در گناه با يكديگر شريكند.

[3] ـ سوره بقره، آيه 193.

-بوی محرّم 

x7m9_photo_2015-09-16_01-05-01

باز فضا بوی محرم گرفت / موج عزا دامن عالم گرفت

دم به دم از زمزمه یا حسین / زاده آدم همه دم دم گرفت

آتش این داغ جهانسوز باز / بر دل بیگانه و محرم گرفت

اشک ز چشم گل نرگس چکید / رنگ خزانی گل مریم گرفت

ولوله افتاد به ملک و ملک / نور و نوا عالم و آدم گرفت

داغ عزای پسر فاطمه / صبر و قرار از دل خرم گرفت

بیگی دلسوخته با اشک و آه / جای در این حلقه ماتم گرفت

…………………………………………………………………………………………………..

 تا محرم می شود ، دل ها پر از غم می شود / شادمانی می رود ، هنگام ماتم می شود

هر چه سوز و هر چه آه و هر چه درد و هر چه داغ / تا محرم می شود با سینه محرم می شود

 هر دم افزون می شود غم ، چون سپاه ابن سعد / طاقتم چون سهم اب خیمه ها کم می شود

چون هجوم بی امان سنگ ها و نیزه ها / بهر اشک از هر طرف علت فراهم می شود

چون تن اکبر که هر دم می رسیدش زخم نو / سینه غافلگیر از آه دمادم می شود

غنچه چون حلقوم اصغر می شکافد پیرهن / زخم تن را بوسۀ زنجیر ، مرهم می شود

چشمه چون چشمان زهرا بی امان جوشد ز خاک / دشت چون دامان زینب غرق شبنم می شود

دم به دم چون عهد یاران با حسین بن علی / نقش ضرب آهنگ ها بر سینه محکوم می شود

 هر طرف چون دست عباس از نوای روضه ای / عاشقی بر خاک می افتد ، سری خم می شود

 برنخیزد تشنه لب ، ای کاش نوزادی ز خواب / ناله از گهواره تا خیزد ، محرّم می شود .

                                                                                                                                 .

ویژه نامه دفاع مقدس

n00002176-r-b-006

آخرین نقشه بین المللی ایران پیش از جدا شدن سرزمینهای تاریخی آن ، انتشارات تامسون (1814)

سرزمین های جدا شده از ایران در طول 196 سال گذشته

با توجه به تهدید های مرزی موجود علیه تمامیت ارضی ایران بد نیست به این نکته اشاره کنیم که سرزمین کنونی ایران، تنها سی درصد از ناحیه‌ای وسیع است که در تاریخ با نام‌های‎ «ایران‌زمین»،«ایران‌بزرگ » یا «ایرانشهر» و در ‏جغرافیا با نام «فلات ایران» شناخته می شود. ترفند ها و دسیسه های بیگانگان و سستی پادشاهان بی کفایت گذشته بخش های زیادی ازاین سرزمین کهن را در طول فاصله کوتاه 196 ساله از ایران بزرگ جدا نمود که مروری بر چگونگی هر یک از این جدایی ها به رغم تلخی بسیار برای میهن گرایان ایرانی جهت الزام جدیت و حساسیت ما دست کم برای حفظ سرزمین های باقیمانده موجود بسیار آموزنده خواهد بود..

گستره سرزمین‌های جدا شده از ایران در قراردادهای ترکمانچای،گلستان،آخال،پار یس و… به قرار زیر است:

سرزمین های جدا شده قفقاز بر اساس قرارداد های گلستان و ترکمانچای با روسیه(1813 و 1828 م.)

آران و شروان: ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع؛

ارمنستان: ۲۹۸۰۰ ک .م؛

گرجستان: ۶۹۷۰۰ ک.م؛

‎داغستان: ۵۰۳۰۰ ک.م؛

اوستیای شمالی: ۸۰۰۰ ک.م؛

چچن: ۱۵۷۰۰ ک .م؛

اینگوش: ۳۶۰۰ ;ک.م‎

جمع ‏کل: ۲63700 کیلومتر مربع

سرزمین‌های جداشده ایران شرقی براساس پیمان پاریس و پیمان منطقه ای مستشاران انگلیسی:

هرات وافغانستان: ۶۲۵۲۲۵ ک.م؛

بخش‌هایی از بلوچستان و مکران: 3۵۰۰۰۰ ک.م؛

جمع کل: ۹۷۵۲۲۵ کیلومتر مربع

سرزمین‌های جداشده ‏ورارود(ماوراءالنهر)  بر اساس پیمان آخال با روسیه(1881 م.):

ترکمنستان: ۴۸۸۱۰۰ ک.م؛

ازبکستان: ۴۴۷۱۰۰ ک.م؛

تاجیکستان: ۱۴۱۳۰۰ ک.م؛

‎بخش‌های ضمیمه شده ‏به قزاقستان: ۱۰۰۰۰۰ک.م؛

بخش‌های ضمیمه شده به ‎قرقیزستان: ۵۰۰۰۰ ک.م؛

جمع کل: 1226500 کیلومترمربع

‏‎سرزمین های جداشده جنوب خلیج فارس بر اساس پیمان منطقه ای مستشاران انگلیس:

امارات:83600ک.م:

بحرین:694 ک.م:

قطر:11493ک.م:

عمان:309500ک.م:

جمع کل: 405287کیلومتر مربع

مساحت سرزمین‌های جدا شده از ایران درونی به همراه دو سوم کردستانات (که در دوره صفویه به اشغال عثمانی در آمد و بعد ها در بین سه کشور ترکیه،عراق و سوریه تقسیم شد) به مساحت تقریبی 200000ک.م. و نیز عراق به مساحت 438317ک.م. در جمع حدود 3.5 میلیون کیلومتر مربع بالغ می شود که این مقدار تجزیه یک کشور در کل تاریخ ایران و دنیا بی سابقه است.

سلام و درود خداوند و انبیاء و اولیاء الهی به روح و روان امام راحل که با نفس مسیحایی ملت و جوانان این سرزمین را زنده کرد . سلام بر آن کسانی که با نبرد شجاعانه و مخلصانه خود در هشت سال دفاع مقدس به قافله سالاری امام خمینی (ره) عزت اسلام و مسلمین را به نمایش گذاشتند و از جدا شدن قسمت دیگری از ایران اسلامی در غرب و جنوب جلوگیری کردند و درس عبرتی تاریخی به غرب و شرق دادند . امام فرمود :  ما در جنگ ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شکستیم . هر روز ما در جنگ برکتی داشته ایم که در همه صحنه ها از آن بهره جسته ایم  خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است  خدا می داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست  و به فرمودۀ حضرت آقا :   جنگ تحمیلی یک امتحان بزرگ بود .  …………………………………………………………………………………………………….

خواهرم ! استکبار به دو چیز امید بسته است : جهل و بی سوادی زن – ضعف اراده و فساد اخلاق او . پس مراقب و مواظب باش در تور این صیادان نیفدی که روزی  پشیمان خواهی شد و پشیمانی هم سودی ندارد .(پایگاه بسیج)                                                                                                            ……………………………………………………………………………………………………………………………………

-معرفی کتاب ، گنجینه دانشمندان   

24

مقام معظم رهبری  : « امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفۀ ملّی ، که یک واجب دینی است … اگر چه آنگاه که انس با کتاب رواج یابد ، کتابخوانی نه یک تکلیف ، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلل ناپذیر و یک وسیله برای آراستن شخصیت خویشتن ، تلقی خواهد شد ، و همۀ نسلها و قشرها از سر دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد . »

 1- کتاب «اعترافات غلامان» روایت حوادث بسیار مهمی است که با توصیف های جذاب حمید رضا شاه آبادی ، قطعه ای از تاریخ را مقابل نگاهمان به نمایش می کشد که از تقابل تمام زیبایی و معصومیت با تمام زشتی و ستم حکایت می کند ، آنگونه که تماشاگر آن صحنه ها ، خود گواهی دهد بر حقانیت امام مظلومی که اینک آرامگاه مطهرش ، مأمن و پناهگاه دلشگستگان و حاجتمندان و آرزوی دوستدارانش است .

کتاب «اعترافات غلامان» سیاستهای شیطانی حکّام عباسی و روش تزویرگرانۀ آنان در ارتباط با مردم ، اطرافیان و بالاخص خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام را به خوبی نشان می دهد و در قالب داستانی پر کِشش و گیرا ، پرده از راز وقایعی برمی دارد که در انحراف مسیر تاریخ بسیار تعیین کننده بوده اند .

 داستان کتاب « اعترافات غلامان ». علاوه بر زبانِ بسیار روانِ داستان ، صفحه آرایی ، رنگ و جنسِ خاص صفحات و فصل بندی متفاوت آن برای القای زمان و تاریخ رُمان ، خواننده را در همراهی عمیق تر با کتاب و تأثیر پذیری بیشتر از آن کمک می کند .  کتاب «اعترافات غلامان » که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است ، به عنوان کتاب سال ، بخش زندگینامه های داستانی نوجوان در نهمین دوره کتاب سال شهید غنی پور برگزیده شد . اگر شما نیز می خواهید داستان شنیدنی آنان را بشنوید و از این رهگذر با زندگی پیشوای مهربان خود حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام آشنا شوید ، فرصت مطالعه کتاب « اعترافات غلامان » را از دست ندهید .

2- کتاب جدید شهید شیخ نمر که آل سعود را رسوا می کند . در صدمین روز اعدام ظالمانه شیخ نمر رضوان الله علیه ، عالم مبارز حجاز ، به دست رژیم  سفاک و خون آشام آل سعود ، مرکز فرهنگی « کیتوس» از کتاب« مرافعۀ کرامۀ » رونمایی کرد . این کتاب در بردارندۀ متن دفاعیات شیخ نمر از خود در برابر دادگاه آل سعود است . شیخ نمر که با خودداری از پذیرش وکیل مدافع ، تصمیم گرفته بود خود دفاعیاتش را در دادگاه عرضه کند ، پس از اصرار فراوان توانست کاعذ و قلمی دریافت کند و دفاعیات خود را مکتوب نماید . این دست نوشته ها در کتاب « مرافعۀ کرامۀ» گرد آمده است تا نسل اندر نسل به آزادگان جهان منتقل شود .

  …………………………………………………………………………… عجب جنگلی است سازمان ملل !؟ آل سعود که دست پلیدشان به خون کودکان و مظلومین یمنی و علمای دین آغشته است و به اعتراف دوست و دشمن ، حامی همه جانبه گروهکهای ضد بشری و جنایتکار و خون آشام درجهان شناخته شده است ، عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل هم انتخاب می شود!

    ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..           .

-سلام بر شهیدان راه خدا  ، سلام بر مدافعین حرم

%d9%81%d8%b1%d8%b2%d9%86%d8%af-%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%ad%d9%85%d9%88%d8%af-%d9%86%d8%b1%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c

 فرزند شهید در کنار پیکر مطهر پدرش (شهید محمود نریمانی از دانشجویان مرکز علمی کاربردی خانه کارگر استان البرز )

آنها برای امنیت و آرامش ما جان شیرینشان را بخشیدند ، پس تو ای خواهر گرامی با حفظ عفاف و حجاب – و تو ای برادر گرامی با حفظ غیرت و ادب در حفظ ارزشها و پیمودن راه شهدا بِکوُش – آنان که رفتند کاری حسینی کردند و تو برادر و خواهر ، کاری زینبی کن – سبب خوشحالی دشمنان را فراهم نکن . روزی باید پاسخ غم فرزند شهید را در فراغ پدرش بدهیم ؟ آیا جوابی داری ؟ مبادا در پیشگاه شهدا شرمنده باشیم! مبادا شرمنده باشیم !

………..اخبار دانشگاه ………

img_0905

   1- برگزیدگان مسابقات فرهنگی

*نتیجه مسابقۀ پیامکی ماه مبارک رمضان و هفتۀ حجاب و عفاف

 1- خانم مریم نفری  * دانشجوی رشته مهندسی فناوری اطلاعات

 2- خانم الهه احسانی  * دانشجوی رشته  فناوری اطلاعات

 3- خانم سارا نیک نام  * دانشجوی رشته حقوق ثبتی

4- خانم مهناز قربانی   * دانشجو

5- خانم فاطمه بوربور مرادی  * دانشجوی رشته امور فرهنگی

6- آقای علی ستوده شاد  * دانشجوی رشته کاردانی شبکه

 7- آقای مجتبی فتحی  * دانشجوی رشته مهندسی فناوری اطلاعات

8 – آقای حسن شاهسوند * دانشجوی رشته  مهندسی فناوری اطلاعات

-جوائز نامبردگان در مراسم جشن دهه کرامت حضوراً تقدیم  شد

*برگزیدگان مسابقه فرهنگی دهه کرامت

*1- سرکار خانم فاطمه بوربور – دانشجو

*2- سرکار خانم  فاطمه ملک  – دانشجو

*3- سرکار خانم سنگیان – استاد                                 .

*4- سرکار خانم گلستانی – همکار                           .

*5-سرکارخانم جلیلی-همکار

*درخشش دانشجویان در دوازدهمین دوره جشنواره قرآن و عترت  استان

– مفتخریم در بخش مسابقات احکام شرعی این جشنواره ، فاطمه بوربور مرادی دانشجوی مقطع کارشناسی رشته تحصیلی حسابداری مالی و الهه احسانی دانشجوی مقطع کارشناسی رشته تحصیلی فناوری اطلاعات از این دانشگاه موفق به کسب رتبه‌های برتر مرحله استانی در بخش احکام شده‌اند . در سال‌های گذشته درخشش اساتید و دانشجویان این دانشگاه در مرحله استانی و کشوری قابل توجه بوده است ..            ……………………………………………………………………………………………………………..

قال المعصوم علیه السلام : الحیاء من الایمان

حجاب مظهر عفت و پاکدامنی و هدیۀ اولیاء و اوصیاء خدا به جامعه و بشریت است (مقام معظم رهبری مدّ ظله العالی)

2- حضور دانشگاهیان مرکز در مراسم راهپیمایی باشکوه مدافعین حریم خانواده در ورامین

تجمع مردمی مدافعین حریم خانواده به همت کمیته صیانت از عفاف و حجاب و به منظور گسترش و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در ورامین برگزار شد . در این مراسم که با حضور پرشور مردم مومن و انقلابی شهرستان ورامین ،دانشگاهیان منطقه از جمله دانشجویان ، اساتید ، کارکنان و اعضای بسیج دانشجویی شهدای ۱۵ خرداد دانشگاه علمی کاربردی شهرداری ورامین و خانواده های دیار ۱۵ خرداد برگزار شد، مدافعین حریم خانواده مسیر میدان امام حسین(ع) تا میدان امام خمینی(ره) را طی کردند.

دیار ۱۵ خرداد پرچمدار دفاع از ارزش های اسلامی است

در طول مسیر راهپیمایی مدافعین حریم خانواده، مردم ورامین با سر دادن شعارهایی خواستار گسترش و توسعه فرهنگ عفاف و رعایت حجاب از سوی آحاد مردم شدند.

مدافعین حریم خانواده در ورامین در این مراسم تأکید کردند که دیار ۱۵ خرداد همواره پرچمدار دفاع از ارزش ها و اصول اسلامی بوده و باید در زمینه عفاف و حجاب نیز در کشور مانند نگینی بدرخشد.

تجمع در حوالی میدان امام خمینی(ره) شهرستان ورامین نیز از دیگر برنامه های اجرایی در تجمع مردمی مدافعین حریم خانواده بود که با حضور صدها نفر از فعالان فرهنگی و مردم دیار ۱۵ خرداد برگزار شد.

حضور زنان و بانوان در مراسم تجمع مدافعین حریم خانواده در ورامین یکی از نکات بارز این مراسم بود و نشان می داد که بانوان این خطه همچنان پاسدار ارزش های اسلامی هستند.

شرکت دختران و کودکان با حجاب برتر در کنار جمعی از مسئولان و نیروهای نظامی و انتظامی نیز بر شور تجمع مردمی مدافعین حریم خانواده در ورامین افزوده بود.

اجرای قانون حجاب و عفاف در مراکز اداری و دانشگاهی ضروری است

بسیج خواهران ورامین در تجمع مردمی عفاف وحجاب و مدافعین حریم خانواده با صدور بیانیه ای اعلام داشتند در این برهه حساس از زمان که استکبار با تمام قوا حیا و عفت بانوان را مورد تهاجم خود قرار داده است، ما مردم دیار ۱۵  خرداد که  امروز نگین درخشانی در دفاع از حرم اهل بیت (ع) با تقدیم شهدایی چون حیدری، گودرزی، ثامنی و شهدای سرافراز فاطمیون داریم، امیدواریم دغدغه های فرهنگی خود را نه تنها با حرف بلکه با عمل به منصه ظهور برسانیم.

در این بیانیه بر اجرای قانون حجاب و عفاف در مراکز اداری، درمانی، دانشگاهی ومراکز عمومی شهری و برخورد قاطعانه با خاطیان، توجه هر چه بیشتر مسئولین ادارات دولتی به الزام اجرای آیین نامه های انضباطی و برخورد با افراد بد حجاب و جلوگیری و ممانعت از ورود این افراد به مراکز دولتی، تفکیک جنسیتی محیط کاری و جلوگیری از اختلاط کارمندان زن و مرد در فضای کاری مشترک که موجب بروز مشکلاتی از جمله عادی سازی روابط زن ومرد شده و  تعیین پوشش یکسان مناسب اسلامی- ایرانی با رنگ و طرح مناسب برای کارمندان زن شاغل در ادارات و الزام اجرای آن و آموزش مناسب به دانش آموزان دختر و پسر در مدارس برای حفظ حجاب و رعایت حریم روابط زن و مرد تأکید شد.

همچین در این بیانیه بر اختصاص سر فصل درسی با موضوع حجاب با توجه به آیات و روایات در کتب معارف اسلامی، فرهنگ سازی و جریان سازی رسانه ملی در خصوص معرفی بانوان و دخترانِ نخبه با حجاب و استفاده از بازیگران زن با نقش و پوشش اسلامی و معرفی چادر به عنوان حجاب اسلامی برتر، نظارت دقیق بر فروشگاه های عرضه لباس و مانتو و برخورد با تولید کنندگان لباس های نامناسب و غیر اسلامی و طراحی و دوخت لباس های مناسب با ویژگی ایرانی اسلامی با قیمت و کیفیت مناسب تأکید شد.

 

مصاحبه سرپرست دانشگاه :   هدف اصلی ما ، رشد علمی و پژوهشی دیار ۱۵ خرداد است .

ناصر شیرکوند اظهار داشت : با حضور اساتید فرهیخته و مجرب می توانیم در رشد علمی و پژوهشی منطقه ، سهیم باشیم .

وی افزود : مفتخر هستیم که در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری ورامین پذیرای ۱۲۰۰ دانشجوی فعال در رشته های مختلف و کاربردی در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی هستیم.

سرپرست دانشگاه ادامه داد : دانشجویان عزیز دانشگاه علمی کاربردی شهرداری ورامین در رشته های تحصیلی کاردانی “شبکه های کامپیوتری ، معماری شهری ، امور فرهنگی ، حسابداری مالی ، حقوق ثبتی ، امداد و نجات ” و همچنین رشته های تحصیلی کارشناسی ” مهندسی فناوری اطلاعات ، مهندسی معماری بافت فرسوده ، معماری طراحی بیرونی ، حسابداری مالی ، حقوق ثبتی ، مهندسی محیط زیست بازیافت” مشغول به کسب علم و مهارت می باشند .

وی خاطرنشان کرد : انشاءالله در نیمسال اول تحصیلی ۹۶-۹۵ نیز بدون آزمون در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی و براساس معدل دوره متوسطه و کاردانی و با توجه به اولویت‌های بومی و غیربومی، سهمیه شاغل، آزاد، رزمندگان و ایثارگران ، پذیرش دانشجو خواهیم داشت .

شیرکوند تصریح نمود : از مزایای تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری ورامین “برنامه ‌ریزی‌‌های منظم تحصیلی برای پیشبرد سطح علمی دانشجو، برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی انجمن های دانشجویی ، استقرار در مرکز شهر و تسهیل ایاب و ذهاب دانشجویان گرامی ، سابقه درخشان بیش از ۷ سال ، خدمات رفاهی و خدمات مشاوره رایگان و همچنین امتیاز ویژه شهریه ویژه خانواده‌های معزّز شهدا و ایثارگر ” می باشد .

وی در خصوص برنامه های فرهنگی و مذهبی این مرکز علمی گفت : بنا به تاکید مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در خصوص توجه ویژه به برنامه های فرهنگی و مذهبی و رشد معنویات در محیط دانشگاهی ، ما نیز در این دانشگاه پیگیری اجرای مستمر برنامه هایی از جمله ” برگزاری منظم نماز جماعت در نمازخانه دانشگاه ، برگزاری مراسم زیارت پرفیض عاشورا در پنج شنبه هر هفته ، برگزاری مراسم های اعیاد و سوگواری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ، حضور اساتید،دانشجویان و کارکنان در جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع ، برگزاری مسابقه پیامکی ماهانه همراه با اهدای جوایز به برگزیدگان ، برگزاری همایش در مناسبات مذهبی و ملی ” را در دستور کار خود قرار داده ایم .

تمدید  مهلت ثبت درخواست وام شهریه دانشجویان

مهلت ثبت درخواست وام شهریه دانشجویان تا ۹۵/۷/۲۸ از طریق پورتال دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان تمدید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اعلام این خبر گفت: جهت رفاه حال دانشجویان متقاضی دریافت وام شهریه، مهلت ثبت درخواست وام شهریه تا  ۹۵/۷/۲۸ از طریق پورتال دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان به آدرس: www.swf.ir امکانپذیر است. متقاضیان دریافت وام شهریه دانشجویی پس از ثبت درخواست خود در پورتال مذکور جهت تایید نهایی تقاضای وام شهریه و ارایه مدارک مربوط به مرکز آموزش علمی کاربردی محل تحصیل خود مراجعه کنند                      .

ثبت نام بیستمین مراسم ازدواج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شد . (زمان ثبت نام22شهریور تا 30 مهر) دانشجویانی که تاریخ عقد آنها از یکم مهرماه 94 تا 30 مهرماه 95 می باشد می توانند ثبت نام نمایند .

……………………………………………………………………..

فعالیتهای سه ماهه دوم سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل

1- برگزاری مسابقه فرهنگی پیامکی ویژه ماه مبارک رمضان با 10 سوال تستی در فضای مجازی

2- فراخوان ثبت نام دانشگاهیان جهت سفر به عتبات عالیات

3- هماهنگی جهت استفاده دانشجویان و اساتید از استخر نمونه در شبهای ماه مبارک رمضان

4- ثبت نام از علاقمندان جهت بازدید از نمایشگاه بین المللی قرآن

5- درج مقاله بمناسبت ماه مبارک رمضان در سایت مرکز

6- درج مقاله باز خوانی حادثه هفتم تیرماه با عنوان گرامیداشت یاد و نان شهدای هفتم تیرماه بویژه شهید مظلوم آیه الله بهشتی

7- گرامیداشت هفته عفاف و حجاب

8- برگزاری مسابقۀ پیامکی با محتوای آیات سوره های قرآنی

9- تشکیل نمایشگاه کتاب تخصصی در موضوع حجاب و عفاف به همراه کتب عمومی

10- برگزاری نمایشگاه عکس بانوانی که حجاب برتر را برگزیده اند

11- اهدای کتاب زندگانی حضرت فاطمه سلام الله علیها به بانوان دانشجو

12- شرکت فعال جمعی از دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه در مراسم راه پیمایی حمایت از حجاب و عفاف و تکریم خانواده

13- نصب پوستر و تراکت های عفاف و حجاب در بردهای تبلیغی

14- تکثیر و توزیع استفتای مقام معظم رهبری در مورد عفاف و حجاب 8- گرامیداشت دهه مبارک کرامت

15- نصب بنرتصاویر بارگاه ملکوتی و مطهر حضرت امام رضا و حضرت معصومه سلام الله علیهم

16- چراغانی و نصب پرچم و پلاکارد تبریک ایام الله و حدیث شریف امام رضا علیه السلام درمورد اخلاق حسنه

17- برگزاری جشن میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها در سالروز ولادت با سخنرانی امام جماعت و مداحی همراه با پذیرایی

18- پذیرایی از مراجعین در روزهایی از دهه کرامت

19- برگزاری 2 جلسه زیارت عاشورا در این دهه

20 – اتشار و توزیع نشریه دهه کرامت همراه با مسابقه فرهنگی

21- توزیع بروشور با عنوان گوهر تابان قم بین دانشجویان بسیجی

22- نشست دانشجویان بسیجی با سخنرانی معاون فرهنگی دانشجویی در رابطه با مقام علمی و معنوی حضرت معصومه سلام الله علیها

23- برگزاری جشن میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام در سالروز تولد آن حضرت با عرض تبریک و خیرمقدم توسط ریاست دانشگاه برادر شیرکوند و سخنرانی حجه الاسلام دین پرور و مولودی خوانی برادر شیبانی و پذیرایی از حاضرین

24– اهدای کتاب به تعدادی از دانشجویان منتخب مسابقات فرهنگی

25- اهدای جوائز 5 نفر از برگزیدگان مسابقه فرهنگی دهه ولایت

26- برگزاری مسابقه فرهنگی سیدالایام از طریق سامانه پیامکی در سالروز اقامه نماز جمعه به امر مبارک امام خمینی رضوان الله علیه با همکاری ستاد برگزاری نماز جمعه ورامین

27- کسب دو رتبه استانی در مسابقات دورۀ دوازدهم جشنواره قرآن و عترت دانشجویان علمی کاربردی در بخش احکام شرعی

28- فعالیتهای دانشگاه در هفته دولت

29- نصب بنر و پوستر شهید رجایی و باهنر در فضای داخل و خارج دانشگاه

30- انتشار بروشور با عنوان چراغ راه در دانشگاه و در مراسم نماز جمعه ورامین

31- برگزاری نشست دانشجویان بسیجی با حضور تعدادی از مدیران شهری

32- برگزاری نشست کارکنان با سخنرانی ریاست عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی ورامین حجه الاسلام حیدری و همچنین ریاست مرکز (2جلسه)

33 – حضور در مراسم عبادی سیاسی نمازجمعه

34- برگزاری مسابقه فرهنگی با عنوان مروری بر اندیشه های شهیدان رجایی و باهنر ویژه کارکنان  با 27 سوال تستی

35- استفاده از فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مد ظله العالی و شهیدان رجایی و باهنر در سربرگ نامه های اداری

36- برگزاری زیارت عاشورا به یاد و نام امام و شهیدان رجایی و باهنر و شهیدان مدافع حرم در 4/6/95

37- تدارک و اهداء جوایز برگزیدگان مسابقات فرهنگی درمورخ 11/6/95

38– تشکیل نمایشگاه فرهنگی                                                                                                                           39- شرکت در مراسم هفته دولت ویژه شهرستان .

12-  برنامه های دهه ولایت و امامت

– انتشار تشریه با عنوان افضل الایام حاوی فرمایشات پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و مقام معظم رهبری در باب غدیر خم

– برگزاری مسابقه فرهنگی ( الحق مع العلی و علی مع الحق )

– برگزاری زیارت عاشورا

– تزیین فضای دانشگاه با نصب پرچم و پوستر و تراکت

– برگزاری جشن دهه ولایت و امامت با سخنرانی امام جماعت محترم

–  فراخوان به دانشجویان و اساتید جهت ثبن نام در بیستمین مراسم ازدواج دانشجویی

– اهدای تبرکی و عیدی توسط سادات

– اهدای کارت هدیه به مبلغ صد هزار تومانبه کارکنان

– ملاقات تعدادی از دانشجویان و اساتید و کارمندان با آیه الله محمودی

– گرامیداشت روز آزادگان – عید سعید قربان – سالروز ازدواج امام علی و فاطمه زهرا علیهم السلام – یادبود شهدای مکه و منا – محکوم نمودن جنایات آل سعود – شهادت امام باقرعلیه السلام با درج ویژه نامه در سایت مرکز و نصب تراکت در تابلوها – شرکت دانشگاهیان در مراسم دعای عرفه – برگزاری زیارت عاشورا صبحگاهان پنج شنبه – بیان مسائل اخلاقی و احکام توسط امام جماعت – نشست جمعی از کارشناسان فرهنگی شهرستان در جهت برنامه ریزی مراسم نکوداشت آیه الله محمودی

-مسابقه معارف اسلامی      

1- آنچه از دین نمی دانیم ، از چه کسانی سوال کنیم ؟

1- اهل علم       -2 اهل ذکر       -3 اهل فکر

2-  کدام یک معجزه پیامبر بود؟

1– سنگ ریزه در دست پیامبر سخن گفت       2- مردم ، سخن و تسبیح سنگ ریزه را شنیدند    3- سنگ ریزه در دست پیامبر تسبیح خدا گفت

3-بعضی افراد به دیگران می گویند : اول خدا ، دوم شما – این سخن نشانه چیست ؟

1– شرک       2– نفاق         3– ریا

4-دنیای کسانی که به قیامت ایمان ندارند مانند چیست ؟

1– دایره بسته                  2- خط مستقیم           3-  خط منحنی

5-به فرموده امام باقر علیه السلام هر کسی مسلمانی را غیبت کند تا  …..  نماز و روزه اش قبول نمی شود .

 1- چهل روز                 2- شصت روز               3- هفتاد روز

6- در برخورد با دیگران اصل ثابت کدام است ؟

1– عدالت      2-  محبت      3-مساوات

7- مشرکان ، بت ها را به چه عنوان می پرستیدند ؟

1 – شبیه خدا                       2-شفیع خدا                 3-به جای خدا

8- قرآن چه کسانی را بدتر از حیوان معرفی می کند ؟

1– ظالمان                  2-غافلان                3-گمراهان

9-کدام یک راه خدا را بر مردن می بندد ؟

1– ریا کاری                 2-انفاق نکردن                    3-هر دو مورد

10-سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر بنام چه روزی ثبت شده است ؟

  1– روز افشای حقوق بشر امریکایی               2-روز مقاومت                3-روز مبارزه با تروریسم

11- چه چیزی به کارها ارزش الهی می دهد ؟

1– نیت درست          2-همّت بلند                3-عبادت بسیار

 12-خداوند در انجام وظایف دینی از ما چه می خواهد ؟

1– عمل           2- سعی              3-دقّت

13-خیر رسانی ماندگار کدام است ؟

1– صدقه             2-قرض             3- وقف

14-معنای درست صبر چیست ؟

1– تحمل مشکلات           2-نفی مشکلات                      3-ایستادگی در مشکلات

15-از نظر قرآن چه امری عزت جامعه را از بین می برد ؟

1– کفر و شرک                           2-اختلاف و تفرقه                      3-جهل و بیسوادی

16- بیشترین کسانی که به پیامبر ایمان آوردند بر چه اساسی بوده است

1– استدلال پیامبر             2-جهاد پیامبر                     3- اخلاق پیامبر

17- نشانه ایمان کامل چیست ؟

1 – خدمت به مردم             2-اخلاق خوب                3-نماز و عبادت

18- از شرایط انجام کار خیر چیست ؟

1- تعجیل در سرعت           2-سبقت و رقابت             3-هر دو مورد

19- پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله یکی از نتایج اختلاط مردان و زنان نامحرم را چه می دانند ؟

  1 – موجب گناه است          2-جامعه آلوده می شود                  3- جامعه به درد بی درمان مبتلا می گردد

20-کسی که حق را بگوید گر چه به ضررش باشد ، چگونه فردی است ؟

1 – عابدترین               2-با تقواترین               3- مخلص ترین

21- برای آنکه حرف حق اثر کند ، چه چیزی لازم است ؟

1 – قاطعیت          2- تکرار                3- مسالمت

22-وظیفه ما در برابر عیوب دیگران چیست ؟

1– تحقیق و تجسس            2- تنبیه و برخورد                3 – سکوت و چشم پوشی

23- اگر گناه در نظر انسان کوچک بیاید چه حکمی دارد ؟

1– توبه ندارد                 2-  بخشیده نمی شود                3- اشکالی ندارد

24- برای آنکه در قیامت با نیکان باشیم باید چه کنیم ؟

1– حضور در جماعت مومنان            2- حضور در جهاد مومنین                  3- شرکت در امور خیر

25-پیامبران توصیه کرده اند با چه کسانی  همنشین باشیم ؟

1- با کسی که شما را به یاد خدا اندازد            2- با کسی که گفتارش به علم شما بیفزاید           3- هر دو مورد

26- چه چیز عامل کسالت در عبادت می شود ؟

1 – ترک نماز              2- گناه                3- بد اخلاقی

27-حضرت علی علیه السلام برای رهایی از سرگردانی در شناخت افراد چه فرمود ؟

1- حق را بشناس                2- با خدا باش                3- از قرآن غافل مباش

// دانشجویان و اساتید مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین جواب مسابقه را در قالب یک عدد 27 رقمی از چپ به راست به سامانه 10000100004411 پیامک نمایند.همچنین می توانند پس از تکمیل این برگه ، آن را تحویل واحد فرهنگی دانشگاه دهند …  زمان ارسال تا  95/8/30

 //به تعدادی از شرکت کنندگان که جواب صحیح داده باشند هدایای نقدی تقدیمشان خواهد شد. زمان اعلام نتایج 95/9/16

معاونت فرهنگی دانشجویی

دانشگاه علمی کاربردی

شهرداری ورامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیوندهای مهم

تماس با ما

آدرس مرکز شماره 1 (خواهران) :

ورامین-میدان رازی-ابتدای بلوار رسالت-جنب آتش نشانی-ساختمان شهید مهتدی-مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین

شماره های تماس :36220146 – 36229945    – کدپستی 3371739974

آدرس مرکز شماره 2 (برادران) :

ورامین-بلوار رسالت-مجتمع عفاف-مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین

شماره تماس:36220091

 

آدرس مرکز نقشه

تمام حقوق برای دانشگاه علمی کاربردی ورامین محفوظ میباشد


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/pesarek2/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373