مقاله (کار گروهی از منظر قرآن و عترت)

جهت دریافت فایل این مقاله که اثر سیداحمداحمدی فعال فرهنگی شهرستان ورامین و معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی شهرداری ورامین میباشد ، میتوانید بر روی تصویر ذیل کلیک نمائید :

کارگروهیخلاصه مقاله:

کار وکوشش قانون عام آفرینش برای شکوفایی اقتصادی و دستیابی به اهداف وآرزوهای بلنداست. هرکه این قانون را به درستی به کارگیرد، دنیای او رونق می گیرد  و شکوفا می شود. اگرچه  بر آئینی جز آئین اسلام باشد. درمقابل- هرکه ازاین قانون مهم، غفلت کند وآن را نادیده انگارد ووانهد، دچار تنگنا، عقب ماندگی  وتهی دستی خواهد شد؛ اگرچه مسلمانی شیعی ودارای مکتب اثنی عشری باشد وشب  و روز خویش را به دعا وتوکل وعبادت سپری کند.

امام رضا علیه السلام می فرماید: ان الذی  یطلب من فضل یکف به عیاله اعظم اجرا من المجاهد فی سبیل الله. آن که با کار وکوشش درجست وجوی مواهب زندگی  برای تامین خانواده خویش است، پاداشی بزرگ تر از مجاهدان راه خدا را دارد. به قول استاد محمد حکیمی  درکتاب معیارهای اقتصادی تعالیم رضوی:  تنها تن آدمی نیست  که به کار نیاز دارد، بلکه رشد روح وقوای معنوی و فکر و فرهنگ وتربیت او نیز بستگی به کار دارد و بی کاری، بر معنویت آدمی نیز آثار زیان بار می گذارد.

اگر آدمی، هرچه راکه نیاز دارد، در اختیار داشت وطبیعت،  آماده وساخته و پرداخته به اومی دارد ودر نتیجه- اوقات خود را  پیوسته به بی کاری وفراغت می گذراند،  به فساد وتباهی کشیده می شد وناگزیر نیرو وانرژی  خودرا در راه هایی صرف می کرد که به نابودی خود وهمنوعانش می انجامید.

کار درفرهنگ بشری به دو صورت فردی وگروهی قابل تصور است که هرکدام دارای مزایایی می باشد. اصولا انسان در مرحله اولیه باکار فردی آشنا گردید وبرای رفع نیازهای خویش به طور مستقیم دست به کار شد تا بر مشکلات پیش روی خود فایق آید. انسان های اولیه پس از اینکه بامشکلاتی فراتر از حدوتوان خود مواجه شدند وفهمیدند دررفع آنها به همکاری دیگران نیز نیازمندند- این احساس نیاز، اولین جرقه ای بود برای گرایش به کار جمعی و گروهی واز آنجا آرام آرام به این نوع دوم از کار روی آوردند. چرا که انسان در طبع خود  از روحیه مدنی واجتماعی  برخوردار است و زندگی به تنهایی برای او بسیار دشوار و دربرخی موارد غیر قابل ممکن است. پس توجه  به کار جمعی وزندگی جمعی و رفتارهای جمعی  وتدوین قوانین جمعی وبسیاری از موارد دیگر، از امور تفکیک ناپذیر  از طبع آدمی به شمار می آید. کار گروهی دارای مزایای فراوانی است.

به فرموده استاد قرائتی:  انجام کار به صورت گروهی، انگیزه و نشاط  بیشتری  از انجام آن به شکل انفرادی دارد.

اسلام نیز همواره بر اجتماع تاکید ورزیده است از جمله می فرماید( یدالله مع الجماعه) .

کار دسته جمعی در بخش تحقیق ویا تولید و یا خدمات – انگیزه  را چندین برابر می کند.

با توجه به نامگذاری سال 93 به نام فرهنگ واقتصاد با عزم ملی ومدیریت جهادی  دوعامل را باید درفرهنگ کار مدّ نظر داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیوندهای مهم

تماس با ما

آدرس مرکز شماره 1 (خواهران) :

ورامین-میدان رازی-ابتدای بلوار رسالت-جنب آتش نشانی-ساختمان شهید مهتدی-مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین

شماره های تماس :36220146 – 36229945    – کدپستی 3371739974

آدرس مرکز شماره 2 (برادران) :

ورامین-بلوار رسالت-مجتمع عفاف-مرکز علمی کاربردی شهرداری ورامین

شماره تماس:36220091

 

آدرس مرکز نقشه

تمام حقوق برای دانشگاه علمی کاربردی ورامین محفوظ میباشد


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/pesarek2/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373